Min hudvårdshistoria

Tänkte att ett bra inlägg att starta min nya blogg med kunde vara min "lilla" hudvårdshistoria.
Varning för långt inlägg (men läsvärt!).

Det började för något år sedan med att jag hade ganska dålig hy, massa finnar och liknande. Jag provade nog, utan att överdriva, minst 80% av hela apotekets hudvård. Apoteket - där har dom bra grejer tänkte jag. Allt som sas kunna lindra finnar och liknande köpte jag hem och testade. Jag tvättade, smörjde, kletade och skubbade. Men ingenting hände. En dag fick jag nog och tänkte att nu ger jag upp! Jag köpte ACOs milda rengöringslotion och fuktcreme, båda anpassade för torr hy. Dessa utlovade ingenting, de skulle endast rengöra av och återfukta. HALLELULJA MOMENT! DET FUNKADE! Så fel man kan ha, jag som trodde att jag hade fet blandhy hade egentligen torr och väldigt känslig hy. Att sluta med alla starka produkter var det enda som behövdes! Dessa produkter som varken utlovade mirakel eller underverk var det min hud längtade efter. De blev snabbt mina trotjänare och jag använde de varje morgon och kväll i flera år. Jag fick aldrig den porslinshy jag drömde om, men heller inte dålig hy. Tills för ca ett årsedan..

Mina ACO produkter tog slut samtidigt som jag började intressera mig mer och mer för hudvård. Jag ville testa något nytt. Apoteket det är ju egentligen inte så bra och mina produkter innehåller dessutom ju mineraloljor tänkte jag. Så jag testade produkter från Lumene och Clinique (inte samtidigt). Ingen av dessa passade dock min hy som blev sämre än någonsin. Finnig och ful kände jag mig..

Så jag fick panik och beställde hem ett startkit från Dermalogica. Har sedan dess provat massa dermalogica (ska recencera dessa i ett separat inlägg en annan dag!). Använde startkitet ett tag, men det kändes inte helt hundra. Köpte fler och fler dermalogica produkter. Det blev lite bättre men det återgick ändå inte till det normala. Trots att jag faktiskt gillar dermalogica så kände jag än en gång att "nu får det räcka".

Så i onsdags köpte jag återigen mina gamla ACO produkter för att låta min hy lugna ner sig och för att se om det kan bli som första gången. Ett hallelulja moment alltså. Jag ska ge detta några månader. 3 månader har jag för mig att det tag för huden att vänja sig vid en produkt?

Kommentarer:
Visst är det roligt att prova nya produkter! Jag kommer inte att sluta leta efter mirakelprodukter för just min hy. Men jag ska låta den lugna ner sig ett litet tag innan jag provar nya produkter. Jag kommer nog även att fortsätta använda mina redan inköpta dermalogica produkter när huden lugnat ner sig lite.

Jag undrar; hur det kan vara så att två produkter från apoteket, utan några som helst aktiva ämnen och som dessutom innehåller mineraloljor, kan fungera så bra på min hy? Jag vill inte säga att jag hyllar dessa två ACO produkter, men för mig fungerar de av någon konstig anledning väldigt bra.

Också vill jag säga till alla er därute med dålig hy som känner att ni har testat allt. Testa några milda produkter, möjligen anpassade för torr hy ett tag,
och se hur du reagerar på det. Kanske händer ingenting, eller så gör det underverk!


Jag kommer självklart att uppdatera om hur det går och vilka knep jag tar till för att få den där fina porslinshyn vi alla drömmer om!





    Kommentarer


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

RSS 2.0